Siemen-Flora Oy:n kasvutarina: torimyynnistä monipuoliseksi myymäläksi
Papinhaassa jo yli 25 vuotta toiminut puutarha-alan yritys Siemen-Flora Oy omaa pitkät perinteet. Nykyinen toimitusjohtaja Janne Ylivuori kertoo, että yrityksen tarinan on aloittanut hänen isoisänsä Olavi 1940-luvulla. Jannen isä Erkki otti hommat haltuun Olavilta ja kehitti yritystä merkittävästi 70- ja 80-luvuilla.
-On hienoa, että yrityksellä on historia, josta voi olla ylpeä. Toiminta lähti pienestä liikkeelle Monnassa. Pappa kävi torilla myymässä kasveja, Ylivuori selvittää.
Toiminta on kasvanut pikku hiljaa nykymittoihin. Papinhakaan Siemen-Flora Oy muutti vuonna 1990 uudet komeat tilat rakennettuaan.
-Keskitimme silloin kaikki toimintomme Papinhakaan. Arkkitehti teki hyvää työtä, sillä edelleen monet kehuvat tilojamme – ja onhan ne tosi toimivat.
-Papinhaka oli silloin aika peltomeininkiä. On kiva, että naapuriin on tullut elämää. Esimerkiksi Lidlin tulo aivan viereen on tuonut asiakasvirtaa näille nurkille runsaasti.
Mutta kuten yrittämisessä aina: haasteitakin on riittänyt.
-90-luvun alussa oli hieman käynnistysvaikeuksia. Ulkomaanluottoa tuli otettua aika runsaasti ja sitten tuli devalvaatio. Lainakorot heiluivat jossain 19 prosentin tuntumassa. Sieltä olemme sitkeällä yrittämisellä nousseet, Ylivuori huokaa ja jatkaa:
-Silloin tuli painettua pienellä palkalla todella pitkää päivää. Tai hyvä jos ylipäätään jotain palkkaa sai.
Tänä päivänä firma on velaton ja bisnes pyörii mukavasti. Tilatkin alkavat taas olla ahtaat, joten Ylivuori miettiikin silloin tällöin seuraavaa siirtoa. Olisiko aika tehdä investointeja?
-Olen jo hieman mukavuusalueella. Pitää miettiä tarkkaan, mihin seuraavaksi ryhtyy, toimitusjohtaja tunnustaa.
Perheyrittäjyydestä hänellä on pelkästään positiivista sanottavaa.
-On hienoa, kun teemme tätä porukalla ja firmalla on pitkä historia. Yrittäjä voi itsekin välillä vähän lomailla, koska molemmat pojat ovat jo mukana toiminnassa, Ylivuori hymyilee.
Äkkiseltään voisi ajatella, että sen loman aika olisi talvella?
-Talvi on meille sellaista aikaa, että ostamme sisään seuraavaa vuotta ja keskitymme tulevaan sesonkiin, mutta toki talvella myymälässä on säpinää. Esimerkiksi moottorisahat ja lumilingot ovat talvella ajankohtaisia, ja tietysti niiden huoltopalvelut. Joulu tekee aina piikin myyntiin. Silloin teemme paremmanlaatuisia jouluasetelmia, joilla erotumme muista.