Valmennukseen voi tulla myös puolison kanssa

Päivi ja Ville Välilän yhteinen haave oli harrastaa liikuntaa säännöllisesti. Uuden harrastuksen aloittaminen tuntui kuitenkin siirtyvän aina seuraavaan viikkoon.

– Urheilemaan lähteminen oli meille mahdotonta, Ville Välilä sanoo.

Viime vuoden huhtikuussa pariskunta kyllästyi saamattomuuteensa liikunnan saralla ja päätti, että apuun pyydettäisiin personal trainer. Välilöiden haluna oli lisäksi muuttaa ruokailutottumuksensa terveellisempään suuntaan.

Se, että valmentaja olisi nimenomaan yhteinen, oli selvä asia alusta saakka.

– Näin meidän tulee vietettyä enemmän aikaa yhdessä. Jos me molemmat treenaisimme yksin, yhteinen ilta-aika töiden ja treenien jälkeen olisi todella lyhyt, Päivi Välilä perustelee.

Ville (vas.) ja Päivi Välilä treenaavat KuntoMax -salilla Rami Välimaan valmennuksessa.

Wellbeat Oy:n personal trainer Rami Välimaa sanoo, että moni aristelee tulla valmennukseen yhdessä puolisonsa kanssa. Sillä jos puoliso on itseä paremmassa kunnossa, toiselle ei haluaisi näyttää omaa heikkoutta.

Välimaa kuitenkin suosittelee yhteistä valmennusta.

– Toisesta saa aina tukea. Valmennuksen alettua harvoin on esimerkiksi niin, että kumpaakaan ei huvittaisi lähteä liikkumaan.

Rami Välimaa treenaa itsekin puolisonsa kanssa, joten hän tietää, mistä puhuu.

– Mielestäni yhteinen treenaaminen parantaa parisuhdetta. Tulee esimerkiksi puhuttua enemmän, eikä pelkästään liikunnasta, vaan elämästä yleensäkin.

Personal trainerina Rami Välimaan tavoite on saada asiakkaidensa elämäntapoihin pysyviä muutoksia. Päivi ja Ville Välilä ovat nykyisin suorastaan koukussa liikuntaan; kroppa ja mieli kaipaavat liikuntaa myös silloin, kun sitä ei voi harrastaa.

– Saan liikunnasta positiivista virtaa. Se auttaa esimerkiksi nollaamaan työstressin, ja sen ansiosta jaksan taas seuraavana päivänä paremmin, Päivi Välilä sanoo.

– Esimerkiksi sairaana ollessa minua harmittaa, kun en pääse liikkumaan, hän jatkaa.

Rami Välimaa lisää, että kun liikunnan harrastamisen aloittaa, suoritukset ovat väsyttäviä. Liikunta kuitenkin muuttuu piristäväksi. Myöhemmin, kun ihminen tietää, miten hyvän olon liikunnasta saa, hän urheilee säännöllisesti – myös silloin, kun treenaaminen ei huvittaisi.

Vastoinkäymisiäkin on Välilöillä valmennuksen aikana ollut. Pahin taisi olla se, kun Villeltä murtui kylkiluu, eikä hän voinut harrastaa mitään liikuntaa neljään viikkoon.

Muutos uudesta rytmistä, jossa perjantai oli ollut viikon ainoa vapaapäivä liikunnasta, oli siis melkoinen.

– Luulen, että moni olisi luovuttanut siinä tilanteessa, personal trainer Rami Välimaa sanoo.

Hän lisää, että hyvinvointiin kiinni pääseminen on aina ennen kaikkea asiakkaasta kiinni.

– Tässä tarvitaan palavaa halua muutokseen. Esimerkiksi Välilät ovat päässeet huikeisiin tuloksiin ja kunnia siitä kuuluu heille. Me valmentajat ohjaamme asiakkaita oikeaan suuntaan, mutta asiakkaat tekevät työn.

Wellbeatin valmennuksissa kyse ei ole vain liikunnasta vaan kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Siinä ruokavalio on vähintään yhtä tärkeässä roolissa.

Päivi ja Ville Välilän kohdalla kaikkein ensimmäiseksi korjattiin ateriarytmi. Kuvioon ilmestyi esimerkiksi aamupala, kun aiemmin päivä oli lähtenyt liikkeellä pelkällä kahvilla.

– Ennen saatoin syödä ensimmäisen kerran vasta kuudelta illalla. Uutta ateriarytmiä opetellessa minun piti laittaa kello soimaan aina ruoka-aikaan, Päivi Välilä kertoo.

– Sitten, kun ateriarytmi oli kunnossa, alettiin katsoa syömisten sisältöä, personal trainer Rami Välimaa lisää.

– Esimerkiksi aamupala on saatava koneeseen, mutta vaihtoehtoja on paljon, mikäli esimerkiksi kaurapuuro ei maistu, hän jatkaa.

Ville ja Päivi Välilä aikovat jatkaa Wellbeat Oy:n asiakkaina niin kauan, kun tuntevat saavansa valmennuksesta uutta irti joko liikuntaan tai ruokavalioon liittyen.

– Itsestään tulee antaneeksi enemmän, kun ulkopuolinen on mukana, he ajattelevat edelleen.

Rami Välimaalla on maine vaativana valmentajana, joka ei päästä asiakkaitaan treeneissä helpolla. Salilla tehdään harjoituksia usein oman kehon painoa vastaan.

– Haluan, että pitämäni treenin jälkeen asiakkaasta tosiaan tuntuu siltä, että hän on treenannut, Välimaa naurahtaa.

Mielikuva siitä, että personal trainerin palvelut sopisivat vain kovia tuloksia tavoitteleville, on silti väärä. Välimaa lähtee jokaisen asiakkaan kanssa liikkeelle yksilöllisistä tarpeista ja mahdollisuuksista.

Esimerkiksi treenikertojen määrä sovitaan sen mukaan, mihin asiakas kokee pystyvänsä.

Kantava ajatus on jokaisen asiakkaan kohdalla sama: nopeita ratkaisuja ei haeta, sillä ne eivät luo pohjaa pysyvälle hyvinvoinnille.

Perusasiat laitetaan aina kuntoon ensimmäiseksi: jokaisen hyvinvointiin pyrkivän on esimerkiksi opeteltava juomaan riittävästi vettä ja syömään säännöllisesti.