Ruokapuoti Lumon Tero Suhonen: ”Teen nyt kaikkein kivoimpia juttuja”

Tero Suhonen
Tero Suhonen.

Tero Suhonen avasi Ruokapuoti Lumon yhtiökumppaninsa kanssa kesällä 2010. Jo silloin Suhosella oli haaveena, että puhtaaseen ruokaan erikoistuneen ruokakaupan lisäksi voisi pyörittää erilaisia koulutuksia, kursseja, konsultointeja ja maistatuksia.

-En kuitenkaan osannut kuvitella millainen tilanne olisi 7 vuotta myöhemmin, Suhonen pohtii.

Tietynlainen käännekohta tapahtui syksyllä 2013, kun Suhonen jäi valtaosin yksin vastaamaan Ruokapuoti Lumon toiminnasta.

-Yrityskuviot hieman muuttuivat ja aloin miettiä, että haluaisin hankkia ravitsemusalan koulutusta ja sitä kautta asiantuntijuutta, Suhonen muistelee.

Hän perehtyi aiheeseen tosissaan Paula Heinosen oppien kautta.

-Terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät asiat kolahtivat silloin tosi kovaa ja tieto vei mennessään. Sittemmin innostuin opiskelemaan lisää ja tavoitteena on lähitulevaisuudessa saada funktionaalisen lääketieteen periaatteille pohjautuvan FLT-ravintovalmentajan paperit.

Vaikka opiskelut jatkuvat vielä, Suhonen on ehtinyt jakaa tietotaitoaan kiinnostuneilla jo pidemmän aikaa. Hän on tehnyt ravintovalmennuksia jo puolitoista vuotta. Tuoreimpana koulutuskeikkana on parhaillaan menossa Safkakoulu.

-Uskomatonta, miten valtaisa merkitys ruokavaliolla on meidän hyvinvointiimme. Se vaikuttaa ihmisessä moneen asiaan, esimerkiksi energisyyteen, immuniteettiin, hormonitoimintaan, uneen, palautumiseen ja aivojen toimintaan.

Pitkä kokemus Ruokapuoti Lumosta, opiskelu sekä kova kiinnostus alaa kohtaan ovat muovanneet Tero Suhosesta rautaisen ammattilaisen, jolla on tarjota koulutettaville erittäin kokonaisvaltaisia tietopaketteja.

-Teen nyt kaikkein kivoimpia juttuja eli vedän enenevässä määrin sekä koulutuksia että kursseja ja teen valmennuksia. Lasken näihin kivoihin juttuihin myös bloggaamisen, jonka kautta levitän hyvää sanomaa. Uskon siihen, että kun jaan hyvää tietoa, se tuottaa minulle hyvää takaisin, Suhonen sanoo.

Bloggaamista Suhonen harrastaa Ruokapuoti Lumon uusituilla nettisivuilla. Suhosen sisällöntuotanto koostuu hyvinvointia, terveyttä ja ravitsemusta käsittelevistä aiheista, joista näkyy selvästi kirjoittajan erinomainen asiantuntemus.

Myös sosiaalinen media kuuluu Ruokapuoti Lumon ja Tero Suhosen väyliin jakaa asiantuntijasisältöjä.

Uusien nettisivujen ja hyvän meneillään olevan meiningin kunniaksi Suhonen lanseerasi kovan luokan somekampanjan, jossa joku onnekas voittaa 2000 euron arvoisen tuotesetin liittymällä upouudelle postituslistalle.

-Ajattelin, että uusien sivujen kunniaksi voisi jotain keksiä. Aluksi ajattelin, että 500 euroa olisi todella kova juttu, mutta yhtäkkiä huomasin, että kaikki yhteistyökumppanit olivat todella innolla mukana. Lopulta päästiin maagisen 2000 euron yli. Vielä ehtii osallistumaan, Suhonen vinkkaa ja muistuttaa, että palkinto arvotaan yhdelle onnelliselle 1. helmikuuta.