Rauma näkyy maailmalla

Rauma, matkailumessut
Raumaa markkinoimassa. Matkailupäällikkö Irene Villanen (takana oikealla) on saanut kuvaan kavereita: Jenna Ylipuranen (vas.), Laura Puolamäki ja Mitra Äijälä-Vehmas.

Kesä alkaa olla lähellä ja Rauman kaupunki on jälleen tehnyt runsaasti töitä matkailumarkkinoinnin eteen. Matkailupäällikkö Irene Villanen on tyytyväinen Rauman maineeseen.

-Raumalla on hyvä matkailukaupungin maine, jota kelpaa olla viemässä eteenpäin messuilla ja muussa markkinoinnissa. Vanha Rauma nousee aina ihmisten puheissa esiin, mutta viime aikoina myös talouselämän hyvät uutiset ovat olleet puheenaiheita, Villanen kertoo.

Hän sanoo kokeneensa Tampereen matkailumessut erityisen hyväksi paikaksi markkinoida Raumaa kotimaassa. Messut järjestettiin huhtikuun lopulla.

-Tampereen suunnalta tulee Raumalle runsaasti matkailijoita ja messujen ajankohta on hyvä. Meri on yksi tärkeä elementti, joka vetää pirkanmaalaisia Raumalle. Jotenkin tuntuu siltä, että Tampereen seudun väki on kivasti lämmennyt Raumalle, Villanen kuvailee ja jatkaa:

-Tamperelaiset ovat luanikasta väkeä ja sillä suunnalla on myös paljon ihmisiä, joilla on joitain kontakteja tänne päin. On myös tärkeää huomata, että sieltä tekee helposti myös päiväreissun Raumalle, Villanen jatkaa.

Rauman ja Tampereen suhde tosiaan taitaa olla varsin luanikas. Edes jääkiekkokaukalossa ei synny erityisen kitkerää kissanhännänvetoa.

-Myös Etelä-Pohjanmaa ja Turun suunta ovat tärkeitä Rauman matkailulle, Villanen lisää.

Kasvua Rauma hakee kuitenkin ulkomailta. Rauma tekee yhteistyötä Visit Finlandin kanssa, joka edistää ulkomailta Suomeen tapahtuvaa matkailua.

-Pääkohdemaa meillä on Saksa, jonne teemme myös lounaisrannikon yhteismarkkinointia. Moni ei ehkä tiedä, kuinka paljon teemme nimenomaan kansainvälisen markkinoinnin eteen pitämällä esimerkiksi huolta, että Rauma on oikealla tavalla esillä valituissa kohderyhmissä jatkuvasti.

Miksi kohdemaana on juuri Saksa?

-Markkinatutkimusten perusteella. On syntynyt käsite moderni humanisti, joita tavoittelemme. Saksasta löytyy runsaasti luonnon ja kulttuurin arvostajia ja lisäksi saksalaiset ovat jämptejä, joten Suomi on heille hyvä kohde.

Rauma-artikkeli
The Guardianissa julkaistu Rauma-artikkeli toimi hyvänä markkinoinitina.

Kesällä etenkin Vanhassa Raumassa näkee runsaasti ulkomaalaisia ryhmiä, jotka tallentavat Vanhaa Raumaa kameroillaan, jakavat kuvia sosiaaliseen mediaan ja tekevät näin omalta osaltaan tärkeää Rauman markkinointia.

-Oppaan on joskus vaikea pitää ryhmiä kasassa, kun aina joku jää kuvaamaan jotain tiettyä kohdetta. Se on hyvä asia, että Raumaa kuvataan paljon ja kuvia jaetaan. Sitä on raumalaisten itsekin hyvä tehdä, Villanen muistuttaa.

Nykyään iso imagollinen merkitys on myös bloggaajilla, joita vierailee Raumalla tasaiseen tahtiin myös ryhminä. Villasen tiedossa on, että kesäkuun 18. päivä Raumalle saapuu kansainvälisten bloggaajien ryhmä.

-Bloggaajat tavoittavat tietyn kohderyhmän ja blogeista voi syntyä isojakin puheenaiheita netissä. Myös kansainvälisen lehdistön artikkelit ovat tärkeää markkinointia, Villanen sanoo ja viittaa The Guardianin tekemään Rauma-artikkeliin.

www.visitrauma.fi