Personal trainer ohjaa pysyvään hyvinvointiin

Personal trainerin ja asiakkaan ensimmäisessä tapaamisessa tärkeintä on tutustua. Koska valmennuksessa ollaan tekemisissä henkilökohtaisten asioiden kanssa, asiakkaan ja valmentajan täytyy tulla hyvin juttuun.

– Personal trainer tekee paljon muutakin kuin kannustaa asiakastaan pumppaamaan rautaa salilla todella tehokkaasti – tai paljon muuta kuin kertoo, mitä asiakas saa tai ei saa syödä, Wellbeatin personal trainer Emilia Perkkola aloittaa.

Itse asiassa Perkkolan työssä on usein kyse asiakkaan ajattelun muuttamisesta. Siitä, että asiakas alkaa suhtautua liikuntaan ja ravintoon aiempaa terveemmin.

Emilia Perkkola on kouluttautunut liikuntaneuvojaksi ja personal traineriksi Varalan Urheiluopistossa. Lisäksi hän on suorittanut avoimessa yliopistossa liikuntalääketieteen ja terveyskasvatuksen opintoja.

Perkkola tekee Wellbeatin nimissä paitsi yksilö- myös ryhmävalmennuksia, tällä hetkellä Laitilan Jyskeen pesäpallo- ja ringettejoukkueissa. Hänellä on vuosien tausta molemmista joukkuelajeista.

– Olen pelannut pesäpalloa yhdeksän ja ringetteä kolmetoista vuotta. Ammattini kautta olen oppinut, mitä ja miten fyysisiä ominaisuuksia olisi hyvä kehittää, jotta myös lajitaidot kehittyvät.

Kun näiden lisäksi tulevat ryhmäliikuntatunnit esimerkiksi Hyvinvoinnin Walimolla, Emilia Perkkolan arki on vaihtelevaa ja erittäin liikunnallista.

Personal trainerina Emilia Perkkola haluaa erityisesti sitä, että hänen valmennettavillaan olisi hyvä olo ympäri vuoden ja myös valmennusjakson jälkeen. Moni ottaakin yhteyttä juuri siksi, että haluaa eroon painonnousun ja laihdutuskuurien tai kunnianhimoisten kuntoilujaksojen kierteestä.

Tämä ajatus oli myös Miika Sorosella silloin, kun hän päätti hakeutua Emilia Perkkolan valmennukseen.

– Elin viimeisimmät viisi vuotta niin, että tammikuusta alkoi spurttijakso: hiihtoa, jääkiekkoa ja salia. Kesällä, eli maalausfirmani sesonkiaikaan, paino nousi takaisin. Kesäisin oli liikaa pullansyöntiä töissä, eikä aikaa muka riittänyt kuntoilulle, yrittäjä sanoo.

Emilia Perkkolan ohjauksessa Miika Sorosen kuntosaliohjelma on monipuolistunut. Mies on myös hankkinut maastopyörän, jotta hänellä olisi harrastus, joka sopii Raumalla eri vuodenaikoihin. Myös Sorosen ruokailutottumukset ovat muuttuneet. Hän sanoo, että tavoitteena on olla hyvässä kunnossa pysyvästi.

– Nykyään syön säännöllisesti ja enemmän kunnon ruokaa. Ennen koetin syödä kevyesti, mutta siinä kävi helposti niin, että lisäksi minun tuli syötyä liikaa huonoa evästä, Soronen tokaisee.

Lipsumisista tuli tietysti huono omatunto.

– Olen alkanut löytää sen, että voin syödä vaikka munkin hyvällä omalla tunnolla silloin, kun käyn kaverin kanssa kahvilla. Tärkeintä on, että syömisten kokonaisuus on kunnossa.

Haastattelua tehtäessä Sorosella oli valmennuskertoja jäljellä kaksi. Sekä valmentaja että valmennettava painottavat yhteydenpidon tärkeyttä myös intensiivisen valmennusjakson jälkeen. He suunnittelevat tapaavansa vastaisuudessa noin kerran kuussa.

– Motivaatio pysyy yllä, kun isoveli valvoo, Emilia Perkkola naurahtaa.

– Haluan myös vuosisuunnitelman, ettei kuntoiluni lopu siihen, kun ylimääräiset kilot ovat palaneet. Ainakin ensi kesänä aion olla Emilian valmennuksessa, Soronen paljastaa.

Hän kuitenkin lisää tietävänsä jo hyvin itsekin, että kaikki syyt jättää kuntoilu väliin kesäisin, ovat olleet tekosyitä. Hän ei enää ymmärrä, miksi kesällä pitäisi elää jotenkin merkittävästi erilailla kuin muina vuodenaikoina – tai sallia itselleen epäterveelliset elämäntavat.

– Jos haluan, voin tehdä kolme tuntia vähemmän töitä viikossa, jotta pääsen vaikka salille, mies painottaa.

Jokainen Emilia Perkkolan asiakas on erilainen ja jokaiselle tehdään yhdessä suunnitelma tavoitteiden saavuttamiseksi.

Personal trainer on ohjannut juoksun harrastajan puolimaratonille. Toiselle asiakkaalle hän on antanut vinkkejä terveellisen aamupalan koostamiseksi – ja pyytänyt asiakasta suunnittelemaan aamiaisen.

Jotkut ovat ottaneet liikunnan osaksi arkea, vaikka elämä olisi ennen valmennusjaksoa vaikuttanut siltä, että kuntoilulle ei ole aikaa. Joidenkin kanssa tärkein tavoite on ollut oman, mieluisen liikuntamuodon löytäminen.

– Jokainen näistä tavoitteista on yhtä tärkeä, Emilia Perkkola korostaa.

– Pienilläkin muutoksilla voi saada paljon aikaan, ja elämäntapoja muutetaan parhaiten yksi asia kerrallaan, hän jatkaa.

Itsensä Perkkola haastaa mieluiten body fitness -kilpailuissa.

– Oma tavoitteeni on kilpailla, Perkkola sanoo ja huomauttaa, että työssään hänen on aina muistettava asettua asiakkaan asemaan.

– Ihmiselle, joka ei ole koskaan esimerkiksi harrastanut liikuntaa, ei voi mitenkään antaa samanlaisia ohjeita kuin itselleni antaisin. Se, mikä itse kullekin on hyväksi, on yksilöllistä. Yksi tärkeä osa työtäni on saada asiakas kokeilemaan rohkeasti uutta, ja kokeilemaan, mikä hänelle itselleen sopii.