Narvi-Sähkö loistaa Vanhan Rauman "portilla"

Narvi-Sähkö
Anita ja Raimo Narvila viihtyvät Narvi-Sähkön nykyisellä liikepaikalla Vanhassa Raumassa. He haluavat kiittää kaupunkia siitä, että Vanhaa Raumaa kehitetään jatkuvasti ja aluetta pidetään upeassa kunnossa. Näistä näyteikkunoista avautuva Savilanpuiston ilmekin saa pariskunnalta kiitosta.

Raimo Narvila on paiskinut hommia Narvi-Sähkössä 30 vuotta. Ensin perheyrityksessä, jota hänen isänsä johti ja 2003 alkaen itse yrittäjänä yhdessä vaimonsa Anitan kanssa.

-Voin melkein sanoa, että tunnen tämän firman ja toimialan kuin omat taskuni. Toki ala muuttuu koko ajan ja on pysyttävä kehityksessä mukana. Esimerkiksi tällä hetkellä ledit ovat korvaamassa perinteiset valonlähteet. Ei tässä nukahtaa passaa, Narvila heittää esimerkin nykytrendistä.

Narvi-Sähkö sijaitsee näkyvällä paikalla Kauppakadulla, aivan Vanhan Rauman ”portilla”. Kun Raimon isä perusti firman 1969, liiketila sijaitsi Kuninkaankatu 13:ssa. Muutto nykyiseen liiketilaan tapahtui vuonna 2003 samalla, kun Narvilat toteuttivat sukupolvenvaihdoksen.

-Oli silloin puhetta siitäkin, että jossain muualla kuin yrittäjänä voisi päästä helpommalla. Oma valinta se kuitenkin lopulta oli, että päätin jatkaa yrityksen pyörittämistä, Raimo Narvila muistelee.

Anita kuuntelee vieressä ja sanoo:

-Yrittäjyys sopii ihmiselle, joka nauttii haasteista. Etuna on tietty vapaus, mutta yrittäminen vaatii selkärankaa ja luonteen lujuutta.

Sitä lujuutta on riittänyt. Narvilat ovat onnistuneet hyvin Narvi-Sähkön pyörittämisessä.

-Isän perustamaa yritystä oli hyvä jatkaa. Pitkän historian ansiosta esimerkiksi mainosbudjetit ovat pysyneet aika pieninä, Raimo Narvila pohtii.

Liiketilan sijainnilla on oma osuutensa yrityksen tunnettuuteen.

-Sijainti, parkkipaikat, logistiikka ja näkyvyys ovat kunnossa. Suuret näyteikkunat ovat paras mainosarvomme. Satsaamme paljon tuotteiden esillepanoon, Anita Narvila kertoo.

Narvi-Sähköä ei voi olla huomaamatta ajaessaan Kauppakadulta Vanhaan Raumaan. Varsinkin pimeään talviaikaan liiketila suorastaan loistaa Savilanpuiston kulmilla.

-2003 muuton myötä tuli runsaasti lisää myymäläpinta-alaa, mutta samalla tuli myös uudenlaista näkyvyyttä ja valikoimat kasvoivat melkoisesti, mutta pitää kuitenkin muistaa, että näkyvä myymälä on vain osa yrityksestämme, Raimo Narvila kertoo.

Bisneksen kivijalka on nimittäin ammattitaitoinen sähköurakointi, joka tuo noin 75 prosenttia yrityksen liikevaihdosta.

-Vaikka näitä hommia on paiskittu jo pitkään, ei voi sanoa, että päivät olisivat mitenkään samanlaisia. Välillä tehdään isoa markettia, joskus kerrostalon sähköjä ja toisinaan vaikkapa ihan lampun vaihtoja uskollisille asiakkaillemme. Aika monipuolisia tehtäviä siis, Narvilat sanovat.

Mikä sitten on se salaisuus, jonka avulla asiakkaat ovat pysyneet uskollisina kaikki nämä vuodet?

-Asiakaspalvelu. Siitä ei saa lipsua. Asiakaspalvelun on oltava kunnossa, että saa asiakkaan tulemaan toistekin, Narvilat vastaavat kuin yhdestä suusta.

Asiakaspalvelu. Siitä ei saa lipsua. Asiakaspalvelun on oltava kunnossa, että saa asiakkaan tulemaan toistekin.